`...Berjuanglah wahai Ansorullah Dengan matlamat daulah Islamiyah Berkorbanlah wahai yang beriman Dengan harta dan segenap kepunyaan...`

[ Selamat Datang ]

Anda Merupakan Pelawat Ke

[ Mursyidul Am ]
[ Waktu ]
[ Kalender Hijri ]
{ Daulat Tuanku }
[ Live Traffic ]
[ DPPPJS ]

DPPPJS

[ Pesanan Anda ]

Free chat widget @ ShoutMix
[ Gambar Hari Ini ]
[ Video Hari Ini ]

[ TranungKite ]
  • [ Harakah Daily ]
  • [ PAS Selangor ]
  • [ Laman PAS ]
    [ Powered by ]

    A© MBH ArtD'Sign

    Ahmad Za'im

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    “Sesungguhnya Kami pernah membentangkan amanah kepada langit, bumi, bukit-bukau, gunung-ganang, lalu mereka tidak bersedia untuk memikulnya dan merasa terlalu berat, dan manusia sedia untuk memikulnya, sesungguhnya ia sangat zalim lagi sangat jahil”

    >> Kepimpinan PAS Pusat 2007 - 2009
    >> Paparan Terkini
    Masalah penduduk setempat, Adun gesa NPE cari jalan penyelesaian
    Thursday, May 08, 2008

    KUALA LUMPUR, 7 Mei (Hrkh) - Pihak New Pantai Expressway Sdn Bhd (NPE) hairan apabila beberapa kertas cadangan berhubung lebuh raya itu ditolak oleh pihak tertentu, walaupun ia dikatakan memberi kesan 'win win situation' kepada para penduduk berdekatan dan pihak NPE sendiri.

    Kehairanan pihak NPE itu dimaklumkan Adun Taman Medan, Haniza Talha kepada wartawan selepas beliau mengadakan perbincangan dengan pihak NPE, di pejabatnya di Petaling Jaya, pagi tadi.
    Menurut Haniza, NPE mengakui pihaknya pernah mengemukakan beberapa kertas cadangan berhubung projek lebuh raya itu kepada pihak tertentu sebelum ini, bagaimanapun ditolak pihak terbabit.
    "Saya difahamkan, kertas cadangan itu unjuran dari aduan penduduk sekitar berhubung lebuh raya tersebut dari aspek keselamatan, kadar tol dan sebagainya. Bagaimanapun, pihak NPE masih tidak memperincikan butirannya kerana mereka akan membentangkannya pada pertemuan kedua, 16 Mei ini.
    "Jika ada kewajaran dalam 'proposal' itu, saya tidak akan teragak-agak untuk mempertimbangkan semula cadangan NPE mengikut saluran yang ada," tegas beliau.

    Haniza berkata, lebuh raya yang mula beroperasi pada tahun 2004 itu menimbulkan rasa tidak puas hati penduduk sekitar dari pelbagai aspek seperti keselamatan, gangguan bunyi dan sebagainya.
    Katanya, penduduk di sekitar Taman Medan dikenakan bayaran RM 1.60 untuk melalui jalan sedia ada yang dibina JKR, sedangkan NPE hanya menaiktarafkan sahaja jalan itu.
    "Biasanya, tol dikenakan pada jalan baru atau lebuh raya. Ini hanyalah jalan lama yang dinaiktaraf. Kita harap dengan pertemuan positif ini akan berterusan pada 16 Mei ini supaya ia dapat mencapai kebaikan untuk penduduk, di samping tidak membebankan NPE," katanya.

    Sebelum ini, penduduk menuntut supaya NPE membina tembok penghadang di sepanjang jalan lebuh raya berhampiran Jalan 2, Taman Dato' Harun untuk keselamatan penduduk kerana banyak kemalangan membabitkan kereta yang menyeberang laluan di hadapan rumah penduduk. Selain itu, penduduk turut mengadu masalah bising dari kenderaan yang melalui lebuh raya itu, di samping risiko kemalangan apabila pengguna motorsikal dari arah Petaling Jaya ke Lebuh raya Persekutuan terpaksa memotong lima laluan kereta untuk ke laluan motorsikal.

    Dalam pada itu, Haniza turut meminta NPE mencari mekanisme terbaik bagi penduduk setempat melalui laluan alternatif seperti pusingan U, contohnya dan memberi potongan harga melalui kad 'Touch n Go' kepada pengguna yang merupakan penduduk setempat. "Jika kita lihat, penduduk di sekitar LDP boleh menggunakan laluan pusingan U. Jadi, mungkin NPE boleh pertimbangkan untuk penduduk di sini. NPE juga mungkin boleh memberi potongan harga kepada penduduk yang menggunakan NPE seperti di Jambatan Pulau Pinang, di mana penduduk yang menempah kad 'Touch n Go' akan hanya membayar sebanyak RM5 berbanding pengguna luar yang dikenakan RM7," jelas Haniza. - mks.

    posted by Pemuda @ Thursday, May 08, 2008  
    0 Comments:
    Post a Comment
    << Home
     
    >> Previous Item
    >> Download
    • Borang Muhasabah Bulanan
    • Hatiku Milikmu [Cerpen]
    • Seindah Mawar Berduri [Cerpen]
    >> Archieve
    >> Kami Peduli
    Link 1
    Link 2
    Link 3
    Link 4
    Link 5
    Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Selatan 2008
    :: Menuju Negara Berkebajikan | PAS For All ::
    © Hakcipta Terpelihara 2008